fredag, januari 29, 2010

Sista dagen i BOB-veckan

Veckan på temat BOB -Böcker-Ord-Berättelser avslutas idag -denna smällkalla januaridag. Vi har ju som tidigare nämnts haft besök av Mårten Melin, Mårten Sandén (på Lovisa) och Mecka Lind. Jag var med vid två av besöken på Backa. Alla elever tycker ju att det är så spännande att få träffa en tvättäkta författare. Med både Melin och Lind, som jag lyssnade på, fick de dessutom tillfälle att göra olika skrivövningar med dem. Med Mårten Melin var det dikter, med Mecka Lind var det en berättelse eller kanske grunden till en roman? Att få insikt i hur en författare jobbar och få tips till det egna skrivandet är en viktig del av författarbesöket. Femmorna som tittade in här innan slöjden i morse rapporterade (något kortfattat med ändå!) att de också var nöjda med sitt besök. Jag har varit med och lyssnat på Mårten Sandén förut, och det brukar funka jättebra.

Avgörande för hur bra besöket funkar är, förutom författarens förmåga att fånga en klass, hur pass väl förberedd klassen är. Treorna, som Lind besökte här på Backa fick -trots den korta tiden vi hade på oss, vi bokade i sista minuten- beröm för att de var välförberedda. Tvåorna hade lagt ner olika mycket tid i förväg på att läsa Melins böcker och skriva egna dikter och det märktes en del enligt Melin.

Fotona ovan har jag hämtat från förlagens eller författarnas hemsidor. Tack för lånet! Mårten Melin och Mårten Sandén har också egna hemsidor som man kan besöka om man vill veta med om dem eller kontakta dem. Hälsa på Mårten Melin här och Mårten Sandéns Petrinideckarsida här.

Nu väntar vi med spänning på att får höra hur det går med fyrornas berättarworkshop idag. Och jag väntar på att förskoleklasserna ska komma till mig och höra saga. Det blir fredagsmys på riktigt, det!