måndag, oktober 11, 2010

Bokprat Europa idag

Idag ska jag in till 5a och bokprata om böckerna på temat Europa som jag skrivit om tidigare. När jag nu sitter och förbereder det sista inför bokpratet slås jag av en gemensam faktor för många av de här bökerna: de har katastrofala omslag! Katastrofala i bemärkelsen att inte falla min målgrupp (barn) i smaken. Böckerna om Polleke är kanske det allra tydligaste exemplet. Bra, roliga, sorgliga och annorlunda böcker som ingen lånar på grund ad de konstiga omslagen. Men Tuffa tider, Teodor kommer inte långt efter. Hemliga brev har ett omslag som tilltalar mig och andra vuxna väldigt mycket, men den har inte varit mycket utlånad, trots att det är en jättebra bok. Svarta vingar är det lysande undantaget och Wilsons böcker har också ofta fina omslag (men man måste gilla Nick Sharratt, annars är det kört).

Det här är ju tråkigt. För inte nog med att det översätts och ges ut så lite böcker från våra Europeiska grannar (Storbritannien undantaget), de få som ges ut får så dåliga omslag att de är omöjliga att låna ut.