måndag, november 08, 2010

Post Litteralund, post höstlov

Efter fyra intensiva dagar med fortbildning och några med ledighet är det åter dags att ta tag i skolbiblioteksvardagen på Backa och Lovisa.

I dag har 5b inlett sitt Europatema. Jag visade dem Luska, Ne.se, Landguiden och 8-sidors landguide. Sedan fick de direkt efteråt packa upp de bärbara datorerna och gör ett papper med övningsnuppgifter, för att de på en gång skulle få praktisera det jag gått igenom. Under tiden fanns både jag och deras klasslärare kvar i klassrummet och hjälpte till när problem uppstod.

Klassen kommer att jobba med Europa till och från resten av treminen och jag kommer att gå in i klassen igen när det behövs, det kommer jag och deras lärare att komma överens om efterhand.

Apropå Luska så står den inför att mycket snart migreras till den nya webbmiljön på lund.se. Det ser vi fram emot. Länksamlingen har ju funnits ett tag nu och ett ansiktslyft kommer väl till pass. Det har också fått oss i Luskagruppen att tvingas att tänka om kring vissa saker och sådant är ju alltid nyttigt. Dessutom har vi legat lite lågt ett tag nu med arbetet med Luska, eftersom det vi gör nu precis innan flytten kommer att vara ogjort efteråt. Så fort vi fått utblidning av kommunikationsenheten kommer nya Luska att släppas och det ska bli så kul. Då blir det även dags att se över och fräscha upp länkar.

Inga kommentarer: