onsdag, mars 02, 2011

Igång efter sportlovet med Bokjuryn, bokmatte med mera

Nu rullar vi på för fullt igen här på Backa och Lovisa. Den första veckan har varit lite hektisk och jag har inte haft så mycket tid att blogga.

Dels så rullar arbetet med Bokjuryn på. Den här veckan har de sista klasserna fått sin introduktion och nu är det bara att komma igång med själva röstandet. De som har hunnit logga in i sina krypin skickar blinkningar till mig och till varandra för fullt, det tycker de är jättekul. Jag sparar alla inloggningsuppgifter till nästa år, men de som vill får en lapp med sig hem om de vill gå in i krypinet hemma också. Jag har också kommit på ett tidsbesparande knep när det gäller ettorna. Jag gör helt enkelt så att jag bestämmer användarnamn och lösenord till dem. Det blir lite mindre roliga och fantasifulla användarnamn på det viset, men å andra sidan så märkte jag att ettorna hade svårt att hinna rösta på en lektion eftersom det tog sån tid för dem att bestämma användarnamn och lösenord.

I 2a, klassen som vann sommarboksutmaingen efter att ha vunnit 20 böcker i Sommarboken och sålunda läst 160 böcker på sommarlovet, har man nu satt igång ett projekt med bokmatte. Första uppgiften blev att räkna alla de 160 böcker som jag hade lånat ut till dem inför uppgiften. Så småningom ska detta utmynna i ett bidrag till den stora utställning som Norra Fäladens skolområde har i Stadshallen i maj.

I torsdags kväll var jag på föräldramöte med alla ettorna på Backa. Jag berättade lite om skolbiblioteket och bokpratade om böckerna i vår Högläsningspåse. (Läs lite med om projektet i ett tidigare inlägg här).

Nästa vecka har jag semester, så då blir det ordinarie arbetet i biblioteket inställt. Lärare och elever får besöka biblioteket själva istället.

2 kommentarer:

BokMamma sa...

Jobbar med Bokjuryn för första året i år. Till nästa år ska jag nog fundera på att jag väljer lösen och användarnamn för vi har lagt rätt mycket tid på det så tack för tipset.

Klara sa...

Väl bekomme! Vilken skola jobbar du på?