tisdag, april 26, 2011

Vackert väder, informationssökning, förskoleklass och tvåor

Vilket underbart väder att vara tillbaka på jobbet i! Jag inledde den här sista biten av terminen starkt: innan lunch hade jag betat av två pass informationssökning och ett besök av en förskoleklass med högläsning.

Först var det de två sista grupperna i fyran på Lovisa som fick sin genomgång av webbresurser inför medeltidstemat. Vi pratade lite sökmotorer (mest Google) och så visade jag Luska och Ne.se. Dessutom var vi inne och nosade på källkritik och källhänvisningar. De var pigga och intresserade.

Efter det cyklade jag vidare till Backa, där jag egentligen brukar jobba på tisdagar. Där träffade jag förskoleklass Silverdraken i bibliotelet och läste Baladen om döden av Meiderts/Jekkers/Grobler.

Sist i dag har jag har haft besök av 2b. För dem har jag fortsatt läsa Vid arken klockan åtta, en enastående fin bok om syndafloden av Ulrich Hub.

Inga kommentarer: