måndag, september 12, 2011

Den här veckan:

Nu inleder vi på allvar vårt arbete med Poem Express på både Backa och Lovisa. På Lovisa går jag ut i alla treor och bokpratar poesi och dikter den här veckan. Det blir många dikter lästa av Mårten Melin, Britt G. Hallqvist, Lotta Olsson, men också lite Beskow, Lena Andersson och Boye.

En elev sa: "Poesi, det är ett nonsesord". Eleven menade att han/hon inte förstod ordet poesi, men uttrycket nonsensord gav mig en anledning att gå in även på nonsenspoesi, och jag lovade och plocka fram exempel att läsa för dem när de kommer till skolbiblioteket nästa vecka.

På Backa körde jag i gång redan förra veckan och passar på att läsa dikter när klasserna är hos mig i halvklass på sin bibliotekstid. Det är alla tvåor på Backa som deltar i Poem Express. Men inledningsvis så pratar vi inte om tävlingsmomentet, utan bara om att vi ska skriva dikter och göra diktafficher.

I övrigt på Backa är alla ettor inne på sitt andra besök. Då får de stifta bekantskap med mitt Sagoskrin och höra sagan om bocken ärtåkern. Dessutom går vi igenom återlämning, så att de har koll på hur man gör det också. I den grupp jag hade i torsdags provade jag att byta ut pojken i sagan mot en flicka för att se hur det kändes. Det blev så där, tycker jag. En stor del av sagan är att pojken sitter i dikesrenen och bölar och gråter. Det kändes mer arketypiskt med en lipsill till flicka, så det blir nog en pojke förstättningsvis.

Inga kommentarer: