måndag, oktober 15, 2012

I skolbiblioteken just nu!

Just nu händer det som vanligt an massa i skolbiblioteken. Så mycket att det är svårt att hinna skriva om det. Men jag ska göra ett försök!

Förra veckan fortsatte jag att läsa dilemmasagor för treorna. Vi kommer nu att i en period varva dilemmasagor och boktips. Idag är det utdelning av Barnbokskatalogen till alla treorna, något som resulterar i ett hejdlöst pysslande och reserverande av olika böcker som de hittar i katalogen och genast blir sugna på att läsa.

Förra veckan hann jag också att vara i en femma och prata infosök. Det är 5a som påbörjat sitt Europatema och behövde få veta lite mer om Luska, Ne.se, Landguiden, att använda bilder från nätet och lite annat.

Ettorna är på lite olika ställen i planeringen. Några håller på att göra bokmärken. Några ska redan få tillbaka sina bokmärken. Då får de samtidigt höra sin första saga ur Sagoskrinet, Sagan om bocken i ärtåkern blir det.

Med tvåorna pratar jag just nu om "Hur funkar en faktabok". Som exempel har jag Jonas Leksells Så blir du proffsig, vilket resulterar i en herrans lång reservationslista på den, trots att jag har den i fyra exemplar.

I övrigt förbereder vi skolbibliotekarier på Norra Fäladen oss för medverkan vid två skolbibliotekskonferenser, en i Örebro nu i veckan (dit skolbibblisarna på Svenshög/Ladugårdsmarken och Fäladsgården åker) och en i Stockholm i slutet på november (dit jag åker med Lotta på Fäladsgården).

Dessutom kommer jag att delta i ett panelsamtal med Läsambassadören Johan Unenga som skolbibliotek Syd anordnar i samarbete med ABM. Kom gärna och lyssna, det kan bli spännande!

Inga kommentarer: