fredag, maj 03, 2013

Bokjuryresultatet klart på Lovisa.

På Världsbokdagen offentliggjordes resultatet i årets upplaga av Bokjuryn. Läs vilka böcker som vann här (på Bokjuryns hemsida). På Lovisa blev resultatet så här:

1. Amulett 2 - Stenväktaren av  Kazu Kibuishi
2. Kalle Ankas Pocket 403
3. Kalle Ankas Pocket 401
4. Våga Drömma: vårt liv som One Direction
5. Den magiska kappan av Katarina Genar
6. Kalle Ankas Pockat 402
7. Diamantmysteriet av Maritn Widmark
8. Födelsedagsmysteriet av Martin Widmark
9 Cirkusdeckarna och kanalmysteriet av Dan höjer
10. Alex och Corinthia av Patrik Bergström

Det är ett intressant resultat på många sätt, inte minst för att det skiljer sig så mycket från det nationella. Om man delar upp det på olika kategorier ser det ut så här. Ingen av tio i topp-böckerna för kategorin 9-12 finns med bland våra fem i topp, också i kategorin serier och faktaböcker är det väldigt olika vad vi tycker på Lovisa och nationellt. Och att vi har tre serieböcker i topp är också intressant. jag visste att intresset för serier var stort här, och köper också in en hel del serier. På fjärde plats har vi en fackbok, och först på femte plats den första skönlitterära boken.

Det är sammanlagt 420 röster, men jag vet inte hur många barn som röstat (varje barn får skicka max fem röster). Det jag vet är att det är mest treor som röstat. Jag har lottat fram sex vinnare som alla får välja vars en bok i gåva från biblioteket.

Resultatet för Backa är också färdigt, jag återkommer om det i ett senare blogginlägg.

Inga kommentarer: