måndag, maj 20, 2013

Nytta eller nöje att läsa?

Jag har ju på föräldramöten, i min debatt med Läsambassadören och här på bloggen förordat att man visst kan prata lite med barnen om NYTTAN av läsning. Nu får jag medhåll från två håll,  Lotta Olsson skriver i DN: Sluta tala om glädjen i att läsa: "...du behöver läsa. Språk är makt. Kan du uttrycka dig väl muntligt och skriftligt så kommer folk att respektera dig, och genvägen till ett bra språk går genom skönlitteraturen." och på Centrum för Lättläst blogg spinner Erik Rågvik vidare på hennes artikel och refererar till Arne Tammers "ge mig en kvart om dagen". Jag tycker det är kloka tankar. Jag pratar gärna om glädjen av att läsa och smittar andra med min läslust och entusiasm för berättelsen. Men jag gillar filmer och TV-serier också, jag tycker det är sanslöst roligt med sociala medier och jag förstår tjusningen i dataspel. Så jag vet att man måste sätta ner foten hårt för att skapa plats för läsningen av litterära texter i detta medieöverflöd som vi handskas med idag.

Min egen väg (som förälder) i detta har varit att intressera mig för och respektera spelandet (trots att jag egentligen tycker dataspel är bland det tråkigaste som finns) men ställa konkreta krav: du måste röra på dig, iväg och träna något ett par gånger i veckan. Och du måste läsa, en halvtimme om dagen kan inte vara omöjligt att hinna trots allt, jag ser till att det finns  böcker hemma och hjälper gärna till att tipsa. Och förutom detta att själv vara en läsande förebild. Gärna läsa samma böcker som barnen så man kan diskutera dem

För jag tror verkligen starkt på det som Läsambassadör Unenge varit inne på flera gånger, nämligen att finna olika vägar till att göra läsandet till en mer social aktivitet. Högläsa, läsa samma böcker, diskutera, se filmen ihop och sen läsa boken (passa på att ta Den store Gatsby i sommar, ni som har äldre barn!)... Och drömmen om Lunds Läseklubb står fortfarande stark. Hoppas på några driftiga Annehemsföräldrar kör igång den snart. Jag kan vara personal reading coach!

Inga kommentarer: