onsdag, september 18, 2013

Dags för Ajja-bajja.

Ajja-bajja-lådan
Idag åkte den fram för terminen, min Ajja-bajja-låda. Den är ett utslag av omvänd pedagogik: istället för att visa upp de goda exemplen gör jag precis tvärt om, visar fram skräckexemplen.

I denna tjusiga låda ligger böcker som varit med om saker som böcker inte mår så bra av: närkontakt med en bokslukande hund eller klåfingriga småsyskon med tuschpennor i högsta hugg, legat ute i regnet, badats i kaffe (eller någon annan brun illaluktande vätska), fått hundöron vikta och så vidare. Eleverna ser och kommer med förslag på vad det kan finnas hemma som är farligt för våra böcker. Ugnen! Bananer! Marsvin! Och så avslutar jag med att be dem att inte vika hundöron och inte lägga böckerna med ryggen upp, så att de ska hålla åt alla trehundra elever som vill låna. Istället ska de använda bokmärken, som de ska få göra nästa gång de kommer till bibblan.

Läs tidigare inlägg om Ajja-bajja-lådan här!

2 kommentarer:

helena sa...

Smart! En sak som verkligen är aja baja är att åka pulka på sina böcker. När jag var liten hittade min mamma mig på lilla pulkabacken åkandes på en biblioteksbok. Men nu är jag mycket äldre, och lite smartare...

Klara sa...

:-)
Hoppas och tror också att dina barn är smartare!