tisdag, maj 13, 2014

Bokjuryn på Backa, resultat

Nu är Bokjuryn nästan helt avslutad i alla klasser här på Backa. Jag har några klasser kvar som jag inte har hunnit gå igenom resultatet med och så väntar vi fortfarande på att Bokjuryn ska lotta ut sina fina priser. På Backa har jag lottat ut 11 böcker bland de röstande eleverna. Vårt resultat skiljer sig ganska mycket från övriga landets, därför tänkte jag presentera det här:

  1. Femte hjulet av Jeff Kinney
  2. För alltid Sigge av Lin Hallberg och Margareta Nordqvist
  3. Bellman på tjuvjakt av Peter Gissy
  4. Tredje tecknet av Ingelin Angerborn
  5. Cykelmysteriet av Martin Widmark och Helena Willis
  6. Molnsökarna och Det sista rådet (Amulett) av Kazu Kibuishi
  7. Bellman på klappjakt av Peter Gissy
  8. Älvprinsen (Amulett) av Kazu Kibuishi
  9. Längtar så jag spricker av Siri Spont och Minecraft: handbok för nybörjare av Stephanie Milton
  10. Eldsandarnas ö (Bronsdolken) av Michelle Paver
Av de 100 000 röster som barnen i Sverige skickade in till årets Bokjury kom 629 från Backaskolan. Eftersom vi röstar med utgångspunkt i den elektroniska katalogen har våra elever mycket mer att välja mellan än de elever på skolor som jobbar med den tryckta katalogen. Det visar sig i att vi har ett väldigt spritt resultat. Väldigt många böcker (46 stycken) har fått en eller två (38 stycken) röster. I övrigt tycker jag att man kan analysera resultatet så här:

Eleverna på backa gillar roliga böcker. Femte hjulet som vann här kom bara på tolfte plats nationellt och Peter Gissys bägge böcker med Bellmanberättelser placerar sig inte ens på vinnaraffishen nationellt, de är alla böcker med mycket humor. I övrigt gillar eleverna spänning och mystik som i Tredje tecknet och Amulett-böckerna. Sigge-böckerna har sin trogna läsarskara på Backa, likaså Lassemajaböckerna, även om jag är förvånad över att Cykelmysteriet kom först på en femteplats. Att vi har tre serieböcker på tio-i-topplistan talar också för att vi har serieintresserade elever här.

Inga kommentarer: