fredag, februari 06, 2015

Årets föräldramöte i ettan.

Enligt vår arbetsplan för skolbiblioteksverksamheten medverkar skolbibliotekarien på föräldramöte på vårterminen i ettan och i onsdags kväll var det dags dör första omgången. Jag pratade lite om vad som händer i biblioteket när eleverna kommer till mig och så pratade jag lite mer om läsning och framförallt högläsning.

Mitt budskap till föräldrar är enkelt och kanske självklart: sluta inte läsa högt för era barn trots att de börjar läsa själva. Fortsätt så länge ni bara kan. Högläsningen är bra av så många skäl. Först och främst är det en mysig stund för föräldrar och barn. Dessutom är det den bästa tänkbara bogserbåten för barnens egna läsning: de lär sig fler ord, blir mer bekanta med berättelsens dramaturgi och därmed får de lättare att läsa själva och tycker att det är roligare att läsa själva. Men för att lässtunden ska bli så utvecklande och rolig som man önskar sig gäller det ju att man har bra böcker. Jag uppmanar alla föräldrar att välja högläsningsböcker med omsorg. Ibland kan man falla till föga och läsa något som barnet väljer men som man själv tycker är urtråkigt (mitt exempel här var Beast Quest-böcker och Älv-böcker - inget ont om dem, ungarna älskar ju dem - men har man läst en har man läst alla. Bättre då att barnen får läsa de själva och den gemensamma högläsningen ägnas åt något som är mer utvecklande för alla), men i längden är det bättre om föräldern är mer med i valet. Mina boktips för kvällen var:

En ganska otrevlig elefant av David Walliams och Tony Ross. En ganska bagatellartad och tramsrolig historia men med en moralisk twist på slutet som kan roa gammal som ung. Mitt skäl att ha med den var att slå ett slag för bilderboken som högläsningsbok även för lite äldre barn. Det är både praktiskt och utvecklar både bild- och textläsnig.

Sen hade jag med en bilderbok med större djup, den nyutkomna, Gud och Adam och Eva av Kim Fupz Aakeson och Eva Lindström, som jag har skrivit om på BokLus.

Faktaböcker för barn är också utmärkt högläsning för den som föredrar fakta framför fiktion, eller bara som omväxling. Mitt exempel för kvällen var Stora boken om varför av Martine Laffon och Hortense de Chabaneix, en bok sprängfylld av fantastiskt bra frågor och nästan like bra svar som garanterat leder till diskussioner mellan barn och högläsare.

Sist en kapitelbok, eller egentligen tre, snart fyra kapitelböcker, nämligen Rose Lagercranz och Eva Erikssons serie om Dunne: Mitt lyckliga liv, Mitt hjärta hoppar och skrattar, Sist jag var som lyckligast och senare i år kommer också Livet enligt Dunne. Jag tycker dessa små stillsamma berättelser om skolan och vardagen i familjen, med alla de bråddjupt hemska saker som kan inträffa i ett barns liv, är som presenter från Lagercrantz och Eriksson till oss läsare.

Sist, för fler boktips kolla in BokLus, klicka på taggen "Högläsning" och titta på Amis och mina boktipsfilmer som ligger på Backas hemsida.

Nästa omgång föräldramöten blir på tisdag i nästa vecka, sedan har jag träffat alla fyra ettornas föräldrar

Inga kommentarer: