tisdag, december 08, 2015

Julupploppet

Det stämmer. Vi är inne på upploppet nu, julrakan. bara två knappa veckor kvar till jullov. På fredag firar vi lucia med att treorna lussar för alla i bronsdraken och nästa fredag är det skolavslutning. Vad händer i bibblan då?

Som brukligt på Backabibblan i adventstid tänder vi ljus på samlingen och öppnar Bamses adventskalender tillsammans. Ettorna får ingen särskild julsaga i år, utan jag fortsätter med sagor ur sagoskrinet och just nu berättar jag sagan om Hur man räknar krokodiler. I tvåan har i några klasser haft ett "förr i tiden"-tema om hur barn hade det förr och det hakar jag på med att läsa Svend Otto S Gamla tiders jul. Det är mer faktabok än skönlitteratur, men med vackra bilder och så ger den upphov till väldigt många avbrott för att förklara ord, till exempel tranlampa, lärling och amma (substantivet amma, verbet känner de till). Med treorna dammar jag av en gammal favorit, det vill säga Det stora tomtebygget - ett brev från farbror jultomten av Hjalmar Berg från 1896 ut Troll, prinsessor och vanliga barn från En Bok För Alla. Även förskoleklasserna kommer och de lyssnar på bilderbok som vanligt, helt utan kalender, ljus eller jultema. Just nu läser jag Castas/Gnosspelius Simma lugnt mörten Maud. Gäddan Ingeborg skrämmer skrämmer vissa av eleverna mer än när jag läste spökberättelser för dem på läslovet.

Dessutom informerar jag alla klasser från 1-3 om Jullovsboken som man kan vara med i på Fäladsbibblan. Läs tre böcker, vinn en bok.



Inga kommentarer: