torsdag, mars 22, 2007

Författarprojekt

Denna vecka har jag börjat med ett litet projekt kring barnboksförfattare med treorna på Backa. Hittills har ena halvan av både 3a och 3c fått välja en barnboksförfattare att fördjupa sig i.

Urvalet gick till så här:
Först frågar jag vilka svanska barnboksförfattare de känner till. Jag skriver ner alla namn de kommer på. Röd-blåa gruppen från 3c tyckte att det var tråkigt att hålla sig till bara svenska författare, så vi tog med de utländska de kände till också. När gruppen inte kommer på fler, läser jag upp de namn jag skrivit ner och frågar om det är någon av dessa de är nyfikna på och skulle vilja veta mer om. Sedan får de rösta på en författare var, den kommer vi att fördjupa oss i. Vart detta kommer att leda, om det resulterar i en affisch som vi sätter upp i biblioteket, eller om vi gör en tävling för andra på skolan, eller nått annat, det får vi se senare.

Gruppen från 3a valde Martin Widmark och de från 3c valde HC Andersen.

Inga kommentarer: