torsdag, november 22, 2007

Snart är det Augustdags!

Om lite mer än en vecka offentliggörs vinnarna av Augustpriset. Jag intresserar mig så kart mest för de nominerade i barn- och ungdomsklassen. I år var det tre bilderböcker och tre tonårsböcker: Nordqvist: Var är min syster, Lindström: Sonja Boris och tjuven, Lindgren: Nöff nöff, Benny, Engström: Isdraken, Anderberg Strollo: Bryta om, och Lundström: Flickan som var vacker i onödan.

Själv förstår jag mig inte helt på varken nomineringarna eller uppdelningen i olika sorters böcker. Jag menar så här: Nordqvist bok är någonting utanpå det vanliga, den skulle självklart vara med, men varför är inte Lindenbaums fantastiska Kenta och barbisarna med bland nomineringarna? Den är ju otroligt mycket starkare och mer läsvärd än den ganska bleka Sonja, Boris... .

Och vad är det som gör en bok till en ungdomsbok - och inte en vuxenbok? Att den handlar om ungdomar? Eller att det berör ämnen som är intressanta för ungdomar? Eller är det bara att det blir en ungdomsbok om det handlar om ett barn, men ämnet är för tungt och komplicerat för mellanåldersgruppen, och då saluför man den som ungdomsbok? Den bok jag främst tänker på här är Engströms utmärkta Isdraken. Den handlar om en pojke i (vad jag uppfattar i alla fall) mellanstadieåldern, som lever med en gravt alkoholiserad far och en småkriminell bror. Han försöker få rätsida på sitt liv, lyckas dåligt och samhället griper in. Den är spännande, vacker, läsvärd. Men vill ungdomar läsa om barn i mellanstadiåldern? Och missar inte den här boken en vuxenpublik som skulle ha utbyte av de genom att den marknadsförs som ungdomsbok?

Ja, det var det om det. Mina stalltips är i alla fall att Nordqvist eller Anderberg Strollo vinner.

Den här veckan fortsätter vi med Astrid Lindgrentävlingarna och Barn- och ungdomsbokskatalogen på biblioteken. Kanske måste tävlingn ligga lite in på nästa vecka också. så att alla som vill hinner göra den.

Idag måste jag också skicka ett HURRA! och ett ÄNTLIGEN!! till Sydsvenskan, som kommit loss och tagit ett samlat grepp på barn- och ungdomskulturen (ett uppslag om "kultur för unga" varje torsdag utlovas!). Det var på tiden, sent ska syndarna vakna, men bättre sent än aldrig säger jag. Och jag kommer att se fram emot torsdagsmornarna i fortsättningen!

Inga kommentarer: