tisdag, oktober 21, 2008

Må-bra-böcker för olika åldrar

Jag började läsa Oran Pamuks Snö i förra veckan. Tänkte att nu när jag ska vara ledig från mitt jobb en tid, så får jag väl också sluta att läsa barnböcker för en tid... Men så dök det upp två böcker på biblioteket som jag bara var tvungen att kasta mig över, så nobellpristagaren får ligga på vänt ett tag...

Den första var Helana Östlunds Joy & Snigelriket. Jag gillade verkligen den förra, Joy & önskeburken, den hade en så härlig ton och frimodiga Joy och hennes familj var en trevlig bekantskap. Jag läste den högt för familjen i bilen och vi hade allihopa mycket roligt. Sedan dess har jag försökt puscha för den som högläsning för mina lärare. Dessvärre är det ingen som har vågat sig på det på grund av den sexuella frispråkigheten (nakenklubbar och annat). Det kan blir övermåttan fnissigt i klassen av sådant. Så kanske passar den bättre som högläsning hemma, men där rekommenderar jag den verkligen (läs mitt tidigare inlägg om Joy här).


Tyvärr tyckte jag inte att uppföljaren höll samma klass. Visst är den läsvärd och det är roligt att få följa Joy, hennes kompisar och familj lite till, men den får aldrig riktigt tag i läsaren. Det handlar en hel del om vänskap, hur skolans arrangemang med kamratstödjer gör vissa till bättre kompisar men andra till sämre och hur det systemet kan röra till det för eleverna. Dessutom blir det mördarsnigelinvasion i Joys bostadsömråde och Joy oroar sig för att det skulle kunna vara hennes fel...

Sedan har vi fått Lundaaktuelle Douglas Foleys senaste bok om Habib, Änlar här och där. Jag är en stor Habibfan. Men även här tycker jag att det går lite grand på tomgång. De stora händelserna är flytten till radhuset som nu ska bli av och så en godistävlig som Habib vill arrangera. Dessutom hägrar orosmoln vid horrisonten; Paris pappa har varit i hemlandet för att söka jobb. Paris mamma trivs inte i Sverige. Ska pappan ha hittat en möjlighet för familjen att återvända? Hur ska det i så fall gå för Habib och Paris?

På fredag kommer tre klasser från Lovisa att få träffa Foley på Lilla Teatern, som en del av den pågående Barn- och ungdomsboksfestivalen Litteralund. För andra som vill lyssna på honom finns en chans under det offentliga programmet på lördag 12.15.

Inga kommentarer: