torsdag, augusti 20, 2009

Första veckan med elever!

Nu är allt i gång igen!

Igår hade jag alla nya ettor här (i halvklass, så hälften kommer inte förrän nästa vecka). De fick en första liten biblioteksintroduktion. De orangea och de blå hann med att lyssna på en saga också. Det blev den om pojken och bocken och ärtåkern. I ettan berättar jag helst sagor för eleverna och jag brukar börja med djursagor och folksagor. Då använder jag mitt Sogoskrin, en liten vackert snidad låda från Indien (sagornas land!!). När man spelar en liten trudelutt för det, så kan det komma ut en saga ur det om man har tur. Men det krävs så klart fantasi!

Jag har också haft besök av två tvåor hittills, orange igår och blå idag. Med dem har jag repeterat lite vad man får göra i biblioteket. jag har också läst en saga (från Bröderna Grimm, det har kommit en så fin ny sagosamling från Bonnier Carlsen) och de har fått låna böcker så klart. Det gjorde ettorna också.

Efter nio månader nästan helt utan barn-och ungdomsböcker har jag nu börjat läsa denna härliga genre igen. Jag återkommer framöver med boktips.

Inga kommentarer: