torsdag, november 12, 2009

Utan tvekan är hösten här!

För att inte säga vintern. Idag var det kallt att cykla till jobbet! Grått och trist är det också, solen, var är du??

Just nu går jag igenom "Vad är en faktabok" med alla tvåor. Det gör jag utifrån ett bokprat om Jonas Leksells Så blir du proffsig. Jag pratar om författare, förlag, förord, innehållsförtecklinig, kapitel och så vidare. Sedan läser jag högt så klart, på elevernas önskemål. Gruppen från 2 orange som var här igår ville höra om hur man går på en äcklig toalett. Det är ju alltid bra att kunna.

Har för övrigt funderat en del på Så blir du proffsig på senare tid. Är det inte dags för en uppföljare, Så blir du proffsig 2 ? Jag saknar kapitel om "Så gör man en inbakad fläta" (om oerhört proffsig grej som jag själv aldrig lyckats lära mig), "Hur du ryktar en häst" eller "Så klarar du av ditt utveckligssamtal". Kanske ett tips till Raben & Sjögren?
För ettorna berättar jag nu "Sagan om Kossan och vetekornen". Så klart en variant av "Den bruna hönan och vetekornen", med lite andra djur, beroende på vilka fingerdockor jag har. Med treorna ska jag den här veckan inleda det spännande provet: hittar de i sitt eget bibliotek? Det brukar vara spännande och uppskattat. Läs tidigare inlägg om hitta-i-biblioteket-provet här.