torsdag, mars 04, 2010

Utvärdering av BOB

Sista veckan i januari gick ju Backa-Lovisas BOB-vecka av stapeln (läs tidigare inlägg om BOB här!). Nu har jag fått in lite synpunkter till utvärdering, här följer några:

På plussidan.
Om författarbesöken:
  • Författarvalet (Melin) var utmärkt. Övningarna han gjorde var bra. Klassen hade förarbetet mycket. Nu använder vi de dikter som vi skrev med honom som avstamp i nästa tema.
  • Författarbesök som var uppskattat av mig och av barnen. Jag hade förberett i klassen med att visa vad jag fann på nätet av Mecka Lind. Barnen hade läst massor med böcker här i klassen veckan innan och det kändes ju bra. Författaren var en impulsiv, kul person. Det var trevligt och uppskattat.
Om filmen:
  • Filmvalet, ”Tur & Retur” var lyckat, mycket bra film. Mysigt att gå iväg och titta i fritidsgårdens lilla biosalong
  • Filmen Tur och Retur var väldigt uppskattad av barn och pedagoger i klassen
Om berättarworkshopen:
  • Magnus Ödén var verkligen bra. Det han sa kompletterade det vi hade jobbat med tidigare och det var möjligt att fortsätta hans tankar i klassen efteråt.
Om förskoleklassens bildberättelse:
  • Positivt med sagoberättandet för förskolaklassen. Barnen var jättenöjda och vi upplevde att de var väldigt intresserade och fängslade.
  • Detta gör vi mer än gärna om.

På minussidan.
  • Om det fanns tidigare information så har den gått mig förbi. Jag visste inget om BOB- veckan förrän veckan innan. Som tur var hade vi möjlighet att ta emot besök. Jag vet inte om det var meningen att man skulle ha gjort mer i klassen i anslutning. Den informationen hade i så fall inte nått mig.
  • Några givna frågor att diskutera efteråt önskar jag till nästa gång. (filmen)