måndag, december 06, 2010

Projektet med treorna går vidare

Efter dagens pass med treorna har alla fyra grupperna haft sin första lektion enligt sina egna önskemål (se tidigare inlägg här samt här). Det var flera olika saker som varje grupp önskat, så jag fick börja med att plocka ut några. Jag började förra måndagen. Den första gruppen där hade bland annat önskat sig att få spela spel, både bräd- och datorspel. Den andra gruppen hade önskat sig att få höra mer om faktaböcker. Men den första gruppen gjorde jag så att jag gjorde fyra olika spelstationer med bland annat Litteraturspelet från Bonnier Carlsen och två olika datorspel (Runjakten från Unga Fakta och Rimrum grån UR). Dessutom fanns en station för egen tystläsning, vilket också alla grupperna hade önskat. Vi började med en kort samling då de fick bestämma vad de ville göra under dagens pass, sedan satte de igång. Det fungerade väldigt bra. Åt den andra gruppen ställde jag upp alla stolarna framför faktabokshyllorna och gav dem en genomgång av hela konkarongen, med minibokprat på vissa titlar emellanåt. Stunden som blev över fick de låna och läsa tyst. Den här lektionen blev stökigare. Men efter genomgången var det fler än vanligt som lånade faktaböcker.

Dagens första grupp hade bland annat önskat sig boktips, så det fick de, både av mig och av varandra. Dessutom fick de Barn- och Ungdomsbokskatalogen för ännu fler boktips. Den andra gruppen hade bland andra saker önsket sig att få spela kortspel. Vid två bord fick de i uppgift att lära sig ett nytt spel ur en kortspelsbok. I sofforna var det egen läsning.

Vid kommande lektioner kommer jag att gå vidare med fotodokumentation.

Efter jul ändras grupperna kanske om. Men jag kommer att fortsätta det här projektet ändå med hjälp av den gemensamma dokumentationen för grupperna, som jag har gjort i wordle.net.

Inga kommentarer: