torsdag, oktober 01, 2009

Proppfull och hoppfull!

Är nu åter på jobbet efter äventyret Bokmässan. Huvudet är alldeles stökigt av alla intryck och helt sprängfyllt av nya idéer. Detta är lite av vad som händer den här veckan:

Jag har fortsatt med ettornas bokmärkessprojekt. Den sista gruppen gjorde bokmärken igår och en del har fått sina klara redan. Jag har också högläst Rose Lagercranz fina berättelse "Dag 47" ur antologin Konsten att börja skolan. Det gör jag gärna i ettan, det är en rolig berättelse som få har hört.

Med tvåorna håller jag på att gå igenom "Bokstavsordningsleken" i alla klasser. Nu har jag kommit på att det är mycket roligare att fråga eleverna "När du blir författare, vilken bokstav ska dina böcker stå på då?" istället för som jag gjorde innan, "Om du vore...".

Med treorna är jag mitt uppe i att visa mitt bildspel om läsande förebilder. Vi pratar om var och hur man läser, stället för om vad, som omväxling.