tisdag, november 25, 2014

Augusttid

I går kväll avgjordes svenska förlagsbranschens strid om ära och berömmelse. Det blev nämligen officiellt vilka böcker som tilldelas 2014 års Augustpris. Vinnaren i barn- och ungdomsboksklassen kändes som ett så självklart val att ingen kan ha blivit överraskad. Så här tycker jag om den vinnande boken, ett boktips jag och Ami spelade in i oktober:

Boktips Mördarens apa

Om det hade funnits en bilderboksklass i barn- och ungdomsklassen hade förmodligen de de helt fantastiska bilderna i Tiberg/Lundbergs Vi springer tagit hem det. Och i faktaboksklassen för barn- och unga är den självklara vinnaren  Casta/Tinnerts makalöst fina och välgjorda Min fjärlisbok. Ungdomsböckerna har liksom barnfakta varit väldigt åsidosatta i årets nominering, inte en enda kom med (om man räknar bor Mördarens apa som är tonårsklassad, kanske på grund av sin tjocklek, vad vet jag, det är en given mellanåldersbok tycker jag). Om Augustpriset hade skärpt till sig och skapat en tonårs/ungavuxnaklass, vem hade vunnit den i år tror ni?

Inga kommentarer: